CASINO RAY:N WANHAT AUTOMAATIT |
Casino RAY on ehdoton käyntikohde kaikille peliautomaateista kiinnostuneille.
Casinolla on käytössä yli 130 automaattia, joista suurin osa on uusimpia
malleja suoraan Amerikasta. Keräilijän kannalta hienoimmat laitteet sijaitsevat
kuitenkin Casinon ravintolapuolen takaosassa. Siellä on kymmenkunta toinen
toistaan upeampaa seinäpeliä, joista vanhimmat ovat peräisin 20-luvulta.
Automaatit eivät valitettavasti ole pelattavissa, mutta tuskinpa kovin monelta
edes löytyisi niihin sopivia kolikoita, esimerkiksi vanhoja nikkelimarkkoja.
Wanhat automaatit on sijoitettu ravintolan takaseinälle.
Kokoelmaa voi hyvällä syyllä pitää pienenä peliautomaattimuseona, sillä kaikki laitteet ovat olleet Suomessa käytössä. Osa on peräisin ajalta, jolloin Raha-automaattiyhdistystä ei ollut edes olemassa. Ensimmäiset peliautomaatit tulivat Suomeen Saksasta vuoden 1927 paikkeilla. Yksityiset liikkeenharjoittajat ja erinäiset hyväntekeväisyysjärjestöt pitivät automaatteja noin kymmenen vuoden ajan, kunnes rahavoittoja antavat automaatit monopolisoitiin.
RAY perustettiin vuoden 1938 alussa, jolloin se lunasti valtaosan yksitysten ja järjestöjen omistamista koneista. Osa automaateista poistettiin käytöstä saman tien, koska RAY alkoi valmistaa omia laitteitaan. Onneksi monta vanhaa konetta jäi RAY:n varastoon, jossa ne säilyivät parhaimmillaan vuosikymmeniä. Pelit kaivettiin esille vuonna 1991, kun Casino RAY perustettiin. Casinossa oli tarvetta alaan liittyvästä rekvisiitasta, ja sitähän löytyi yllättäen emoyhtiön omasta varastosta. Casinolla oli aikanaan myös tyylikkäitä yksikätisiä rosvoja, mutta ne jouduttiin poistamaan tilanpuutteen vuoksi. Pelit ovat kuitenkin tallessa, ja missäpä muualla kuin RAY:n varastossa.
Pajazzo, Saksa, 20-luvun loppu
Pajatso on saanut nimensä tästä pelistä. Sana pajatso on lähtöisin
italiankielisestä sanasta Pagliaggio, eli narri. Peli on kehitetty Saksassa,
jossa niitä valmistettiin ensimmäisen kerran tiettävästi vuonna 1906.
Saksalaiset tosin väänsivät narrin nimen muotoon Bajazzo. Pelilaudalla
olevaa hahmoa voi liikuttaa kahvaa kääntämällä. Pelin tarkoituksena
on se, että ylhäältä tippuvat pallot yritetään pyydystää narrin kädessä olevaan
kuppiin. Kiinniotettu pallo tuottaa voiton. Peli tomii vanhoilla nikkelimarkoilla.
Kuvan peli on kaikkien nykyisten pajatsojen esi-isä. Tämäkin
peli on kehitetty Saksassa. Hassua kyllä, peliä kutsuttiin aluksi nimellä
Sininen Ihme. Varsinainen ihme onkin, miten peli sai kaapattua yllä olevan pelin
nimen itselleen.
On mahdollista, että tämä yksilö on valmistettu Saksassa. Todennäköisempää
on kuitenkin, että laitteen on tehnyt Torsten Heickell Suomessa. Koneen
on omistanut Protos Oy, joka harjoitti automaatti-toimintaa vuosina
1928...1932.
Voitonmaksukoneisto perustui varhaisissa malleissa lasin takana
näkyviin hakasiin. Ne näkyvät hyvin suuremmassa kuvassa.
Pajatso, Saksa?, 20-luvun loppu
Peli muistuttaa suuresti saksalaisen Jentzsch & Meertz-yhtiön
valmistamia Bajazzoja. Näissä malleissa palautuskaukalo on kuitenkin sijainnut
alalaidan keskellä. Operaattorina on toiminut Suomeen muuttanut saksalainen,
Paul Schneider, joka oli yksi maamme ensimmäisiä automaatti-yrittäjiä.
Siksi on melko todennäköistä, että laite on tehty Saksassa, eikä Suomessa.
Edellinen laite kuvattuna sisältäpäin
Vanhojen peliautomaattien koneisto on ollut melko
yksinkertainen verrattuna myöhempiin mekaanisiin malleihin.
Paina tästä,
mikäli haluat nähdä legendaarisen 50-pennin jasson sisuskalut.
Vielä yksi "alkuperäinen" pajatso. Laite on melko
todennäköisesti valmistettu Saksassa päätellen kirjoitusasusta Bajacco.
Rotamint Duett, Saksa, 50-luku
Pelin on tehnyt saksalainen NSM, joka on tänään yksi
suurimmista automaattivalmistajista. Yhtiö valmistaa kaikkea mahdollista
jukebokseista tietokoneiden CD-torneihin.
Novomat on itse asiassa yksikätinen rosvo. Kun kyljessä
olevaa kahvaa vetää, alkavat numerokiekot pyöriä. Oikea numeroyhdistelmä
tuottaa voiton. Laite toimii 20 pennin kolikoilla.
Laite toimii 20 pennin kolikoilla.
Valmistaja on NSM Saksasta
Pelin ideana on arvata, mikä korttipelin maa tulee
keskimmäisen kiekon kohdalle. Jos arvaus osuu oikeaan, niin voitto määräytyy
laitimmaisten kiekkojen summan perusteella. Parhaimmillaan voitto
on 5+5 kolikkoa, huonoimmillaan 1+1.
Valmistaja on TH. Bergmann & CO.